Dag 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wendy Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wendy Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: wendyhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Wendy

09 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Woensdag 6 april
Mijn eerste stagedag! Om kwart over 6 ging de wekker! Vond ik helemaal geen probleem, het is hier zo warm dat ik er wel zo vroeg uit wil. Even rustig ontbijten en aankleden en om 7 uur liepen Lisanne, Ananda, Iris en ik naar ‘Klein College’, nou ja we stonden om 7 uur in de startblokken en 10 over 7 stonden we buiten, na alle tralies, deuren en sloten. Om half 8 kwamen we aan op stage, daar werden we hartelijk ontvangen voor de leerkrachten! Die van mij, Kim, was ontzettend enthousiast! Ze heeft nooit eerder een stagiaire gehad en heeft er helemaal zin in. Om 10 voor 8 gaat de eerste bel, om 8 uur de tweede. Dan komen de kinderen naar binnen. Juf Kim had verteld dat ik kwam, want ook door de kinderen werd ik hartelijk ontvangen. ‘Klein college’ is een particuliere, Nederlandse school, waar de ouders rond de 600 gulden per maand, per kind moeten betalen om hun kinderen naar school te laten gaan. De school is voor Curaçaose begrippen vrij rijk en staat goed aangeschreven. Sommige ouders nemen zelf 3 banen om hun kinderen naar deze school te laten gaan. Voor Nederlandse begrippen is dit een arme school. Ze hebben vrij weinig materialen, geen digiborden, geen gymmaterialen, lesmateriaal wordt zelf gemaakt door de leerkracht. De kinderen moeten zuinig aan doen met materiaal. Op maandag tot en met donderdag hebben de kinderen een uniform aan. Een rood shirt met ‘Klein College’ erop en de kinderen moeten een donkere spijkerbroek tot op hun knieën aan. Op vrijdag is het casual friday en mogen de kinderen zelf weten wat ze aan trekken, dit geldt ook voor jarigen. Wat ook anders is, is dat de kinderen aan het eind van de dag de juf een hand geven en daarbij de juf recht in de ogen aan kijkt en zeggen: ‘Tot morgen juf, dit doen ze omdat er respect moet zijn voor de leerkracht. De school begint dus om 8 uur en duurt tot 1 uur. Tussendoor hebben de kinderen 2 keer een minibreak. Één keer om 10 over half 10 tot tien voor 10, daarna mogen de kinderen 20 minuten naar buiten. Om half 12 is er nog een keer een minibreak van 10 minuten, dan eten en drinken de kinderen in de klas en mogen ze niet meer naar buiten. Verder hebben ze airco in de klas, op zich wel fijn (de airco staat standaard op 23 graden), maar soms heb ik het gewoon koud in de klas. Het contrast met buiten is veel te groot. En je moet vaak naar buiten, want als je de deur van de klas open doet dan sta je buiten, dan komt er zo’n warmte op je af, maar dat schijnt te wennen.. Deze dag heb ik verder weinig meer gedaan dan een beetje observeren en de kinderen leren kennen. We mochten op tijd naar huis.. Waar we vanmorgen nog 20 minuten over hebben gedaan om naar huis te lopen, was vanmiddag 30 minuten. Het is bloedheet om in je lange broek en shirt zo’n stuk te lopen.. ’s middags gingen we Willemstad in! We wonen in het gedeelte van Punda en zijn over de pondjesbrug naar Otrobanda gelopen. Jaaa de Bassie en Adriaan brug, hier had ik altijd al eens overheen willen lopen! De brug wiebelt trouwens, je hebt het gevoel als of je dronken bent als je er over heen loopt! In Otrobanda zijn we een stukje gaan lopen door de stad, de boel een beetje verkennen.. Zo kwamen we op een marktje uit waar we wat vers fruit hadden gekocht voor de avond. ’s Avonds heb ik niet veel gedaan…

  • 09 April 2011 - 05:39

    Arinda:

    Hey Wendy,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! :D
    Wat een spanning en sensatie al in de eerste paar dagen... :O
    Succes met wennen aan de warmte. :P
    Veel plezier en doe voorzichtig! ;-)

    Ik blijf je volgen via je blog! ;-)

    Liefs, Arinda.

  • 09 April 2011 - 06:42

    Marina:

    Heee Meid!

    Wat een super leuke verhalen!
    Zoveel spannende dingen mee gemaakt in zo'n korte tijd. Gaaf hoor!
    Nu kan ik niet wachten dat ik ook te horen krijg dat ik er heen kan!;)

    Ik zal er vanavond eentje op je drinken!
    Veel plezier en ik wacht met smart op een nieuwe blog! :)

    Kus!

  • 09 April 2011 - 09:18

    Moniek:

    Héé Meid,

    wat ontzettend gaaf dat je op curaçao zit!!!
    Veel plezier de komende tijd, Geniet ervan!

    Liefs Moniek

  • 11 April 2011 - 10:46

    David:

    Wat klinkt dat allemaal gaaf en heerlijk Wen! Vlugge Japie nog op die brug gezien?

    Geniet er van!

  • 18 April 2011 - 19:40

    Douwe:

    Hey wendy

    had je foto's enzo al gezien, zag er supervet uit! Leuk om de verhalen te lezen en je hebt het volgens mij helemaal naar je zin(A) veel plezier!

  • 22 April 2011 - 12:52

    Tineke Hoekstra:

    Hey Wendy,

    Ik heb net je verslagen gelezen.
    Leuk hoor. Ik hoop dat je een supertijd gaat krijgen.
    Liefs, Tineke en een dikke kus van Kevin en Brian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Wendy

Actief sinds 14 Maart 2011
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 13951

Voorgaande reizen:

04 April 2011 - 21 Juli 2011

Wendy in Curaçao, Willemstad

Landen bezocht: